Backpacken in Vietnam: wat neem je allemaal mee?

In deze blogpost deel ik mijn ultieme backpack-inpaklijst voor Vietnam. Ik heb deze lijst samengesteld op basis van mijn persoonlijke ervaring en voorkeur. Hopelijk zijn jullie hier mee geholpen!

Deze inpaklijst heb ik gebruikt voor een drietal weken in Vietnam. Je moet weten dat we in het regenseizoen zijn gegaan: reken dus maar op 30 à 40 graden, stralende zon en af en toe een stevig regenbuitje!

Natuurlijk is deze lijst persoonlijk. Wie weet heb jij genoeg met minder spullen, maar volgens mij lijkt dit de ideale lijst. Niet te veel gerief, maar ook niet te weinig! Ik nam een backpack mee van 55 liter.

Mijn ultieme backpack-inpaklijst

Reisdocumenten

– paspoort (+ kopie)
– identiteitskaart
– visum (verplicht voor Vietnam)
– rijbewijs
– vliegtuigtickets (en eventueel boarding passes bij online check-in)
– extra pasfoto’s
– reisverzekeringspapieren (vlucht + reisbijstand)

Financiële zaken

– cash
– bankkaart
– creditcard

Tassen

– backpack (55 l) + regenhoes
– daypack
– flight bag
– packing cubes*
– heuptasje
– plastic zipzakjes
– TSA slotjes

*Packing cubes zijn enorm handig om alles mooi te ordenen in je backpack! Wij zijn ontzettend blij dat we er hebben aangeschaft. Per vakje kan je dan alle bijhorende spullen sorteren, bv. tops samen, jurkjes samen, etc.

Kleding

Tip 1: Neem niet te veel kleding mee. Kleding voor ongeveer 1 tot 1,5 week is voldoende. In Vietnam heb je overal wasserettes – al dan niet in de hotels – waar je je kleren kan laten wassen, drogen en strijken voor een spotprijs. Houd er wel rekening mee dat je kleding niet supergoed gewassen wordt zoals wij gewoon zijn.

Tip 2: Neem niet je beste kleding mee, want je wordt erg vuil bij verschillende activiteiten (denk aan motortrips, trekkings). Je bent ook voortdurend nat van het zweet. Daarnaast kan er wat sneller wat mislopen met je kleding in de wasserettes. Mijn vriend en ik hadden allebei minder goede kleding mee en ook zelfs kleding die wat versleten was. Je kan die kleding daar dan ook eventueel achterlaten of weggeven.

Tip 3: Neem zoveel mogelijk luchtige kleding mee, want je bent voortdurend aan het zweten. Denk aan natuurlijke, ‘ademende’ stoffen als linnen en katoen en vermijd synthetische stoffen als polyester en viscose.

Tip 4:  Rol je kleding op. Dat bespaart veel plaats en dan kreukt alles minder snel!

Ik geef hieronder precies aan wat ik in mijn backpack heb gestoken. Alles is persoonlijk natuurlijk!

– jurkjes (4x overdag, 2x nette jurkjes)
– shorts (1x jeans, 3 dunne stoffen)
– tops/T-shirts (7x)
– lange broeken (2x)
– sweater / hoodie (1x)
– sneakers (2x)
– teenslippers
– poncho
– sarong (kopen in Vietnam)
– slips
– bh’s
– sokken
– bikini’s (2x)
– slaapkleding

Gezondheid

– DEET muggenspray
– witte tijgerbalsem
– blarenpleisters
– Paracetamol / Panadol
– Ibuprofen
– Isobetadinezalf
– Flamigel
– Immodium instant
– pil
– reispilletjes

Verzorging

Tip: neem – indien mogelijk – de verzorgingsproducten mee in kleinere verpakkingen.

– zonnecrème (neem zeker voldoende mee, want in Vietnam zit er whitening in en is het superduur)
– gezichtsnevel/crème SPF 50
– after sun
– wattenstaafjes
– wattenschijfjes
– deodorant
– droogshampoo
– shampoo
– conditioner
– douchegel (ook hier zit in Vietnam vaak whitening in)
– scheermesje
– scheerschuim
– nagelknipper
– pincet
– desinfecterende handgel
– reinigingsdoekjes
– tandenborstel
– tandpasta
– haarelastiekjes + speldjes
– haarborstel

Extra:

– make-up en make-up remover

Aangezien ik normaal bijna dagelijks make-up draag, heb ik de basics meegenomen naar Vietnam. Ik heb welgeteld 1 avond mijn make-up gebruikt … Door de tropische temperaturen ben je voortdurend aan het zweten en is het echt niet aangenaam om te veel make-up te dragen. Je voelt je alleen maar vuiler en veegt je gezicht constant af door het zweten. Ik zou dus zelfs aanraden om helemaal geen make-up mee te nemen. Je huid wordt er alleen maar blij van!

Elektronica

– gsm-oplader
– cameramateriaal
– geheugenkaart(en)
– batterijen
– wereldstekker
– powerbank
– koptelefoon

Extra:

– laptop
– GoPro
– drone
– stekker met USB-poorten
– oude gsm met oplader*

*Bij je aankomst kan je meteen op de luchthaven een simkaartje van Vietnam aanschaffen. Op die manier kan je gemakkelijk op internet indien nodig. Voor ongeveer 5 euro heb je massa’s internet. Soms was dat echt handig, bv. om de weg te zoeken, om een volgend hotel te boeken wanneer we onderweg waren … Je kan het simkaartje in je eigen gsm steken, maar wij hebben een oude gsm meegenomen om de simkaart in te steken. Waarom? Dan heb je niet te veel gedoe met je eigen gsm. Om op internet te gaan hebben we dan steeds de hotspot op de oude gsm opgezet.

Handbagage (daypack)

– zonnebril
– oordoppen
– slaapmasker
– opblaasbaar nekkussen
– microvezelhanddoek
– zakdoeken
– eten
– Netflix & Spotify downloaden
– reinigingsdoekjes en wegwerpbare washandjes: héél handig als je je ergens snel wilt opfrissen!

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Alvast heel veel plezier tijdens het reizen!

Liefs,

Maxime

Plaats een reactie